Вітаю Вас Гість!
Середа, 18.10.2017, 15:46
Головна | Реєстрація | Вхід | RSS
[ Нові повідомлення · Учасники · Правила форуму · Пошук · RSS ]
Сторінка 1 з 11
Модератор форуму: Loiko, Edge 
Форум » Життя селища та району » Тут обговорюємо новини та проблеми » Створення інформаційних центрів у загальноосвітніх навчальни (бути чи не бути?)
Створення інформаційних центрів у загальноосвітніх навчальни
ЧеКаДата: П`ятниця, 28.12.2012, 16:46 | Повідомлення # 1
Рядовий
Група: Друзья
Репутація: 0
Статус: Offline
Проглянувши статтю Створення інформаційних центрів у загальноосвітніх навчальних закладах, хочеться дійсно відкрити тему для обговорення, бо в коментарях це робити не завжди зручно.

Перш за все, дякую за ініціацію дискусії. Дійсно хотілось би почути думку активної громади.

Додано (28.12.2012, 15:45)
---------------------------------------------
Для початку напишу пару реплік у відповідь на коментар krasnews:
Спочатку планував відповісти по черзі на кожне з зауважень, але потім виявилось, що вони настільки ж взаємоповязані, наскільки і переплетені між собою відповіді на них...

Що до фрази «Більшість бібліотек давно перетворились в архаїчні склади застарілої літератури…»:

Це думка, на жаль, і самих бібліотекарів, і відвідувачів шкільних бібліотек. У статті "Оптимізація бібліотечного процесу: шляхи вирішення" збірника "Освіта Краснопільщини 2009-2010" говориться: "Внаслідок зменшення бюджетних асигнувань оновлення основних фондів бібліотек загальноосвітніх навчальних закладів проводиться недостатньо. Фонди бібліотек застарілі (80% художнього фонду – видання 60-80 років минулого століття). Технічне оснащення бібліотек не проводилося протягом декількох десятиліть. Відвідуваність бібліотек учнями також не на найвищому рівні."
Зараз цей відсоток дещо зменшився. Але це не значить, що значно покращилось забезпечення бібліотек новою актуальною літературою. Просто з часом списується частина застарілої літератури, таким чином автоматично змінюючи відсоткову частку нової літератури. Тут варто пояснити термін "застаріла". Застаріла література це не та, яка випущена багато років тому. Застарілим за змістом вважаються видання, які втратили свою актуальність, наукову, інформаційну та художню цінність, через що вони просто не використовуються читачами багато років. Це "мертвий" фонд, який лише займає місце. До цього фонду можна віднести не лише Протоколи з'їздів Партії, але й значну частину методичної літератури, яка вже не відповідає ні сучасним програмам, ні елементарному здоровому глузду. (До речі, списанню підлягають і непрофільні видання, зайві примірники. Скажімо, навіщо тримати у фонді шкільної бібліотеки 30 примірників Симонова, які займають цілу полицю? Невже не достатньо кількох примірників для школи у 50-80 учнів?)

Додано (28.12.2012, 15:46)
---------------------------------------------

...така вже «доля» у бібліотек - вони дійсно виконують роль накопичувачів «мудрості століть»...
...Мова піде про «застарілі» книги та інші друковані матеріали, в яких йдеться про наш край, а отже є абсолютно унікальними....
...Тим більше, що у багатьох селах шкільні бібліотеки фактично є і сільськими, більше того – своєрідними архівами і музеями села…

Прошу вибачення за вирваний з контексту текст - повна версія у статті.

Хотілось би відповісти цитатою зі статті "Сучасна бібліотека як інформаційний центр навчального закладу", розміщеної на ст. 43 у збірнику "Освіта Краснопільщини 2011-2012":
"Шкільні бібліотеки за законодавством відносяться до спеціальних бібліотек. В чому ж їх спеціальне призначення? В чому головна відмінність шкільної бібліотеки від звичайної? Перш за все в тому, що шкільна бібліотека не призначена для архівування документів. Вона не є сховищем цінних чи старовинних видань. Бібліотека як інформаційний та культурний центр школи безпосередньо бере участь у навчально-виховному процесі, а не лише забезпечує засобами навчання."

Більше того, якщо звернутись до Положення про бібліотеку ЗНЗ, то серед функцій шкільної бібліотеки ми не знайдемо жодної, яка стосується "ролі накопичувачів «мудрості століть»". Для цього існує ціла мережа загальних бібліотек. І якщо вже й треба зберегти якесь цінне видання, яке у шкільній бібліотеці за десятки років ні разу не знайщло свого читача - то чому б його не передати до сільської бібліотеки, до функцій якої якраз і входить збереження таких видань? Можливо, хоча б там знайдеться уважний читач даного видання?
Але: якщо ж видання дійсно використовується у шкільній бібліотеці - ніхто і ніколи його не стане вилучати. А, наскільки мені відомо, краєзнавчій роботі в школах приділяється достатньо уваги. Тому не думаю, що якась книга з історії рідного краю чи про місцевого письменника може "загубитись на полицях" і стати застарілою. Таким виданням присвячують постійно діючі виставки, різноманітні масові заходи і т.д.

Додано (28.12.2012, 15:46)
---------------------------------------------

А як буде себе «почувати» традиційна (паперова) книга у майбутньому «інформаційному суспільстві»?..
...електронні ресурси ще далеко не відображають всього масиву інформації, накопиченого на інших носіях. У крайньому разі в нашій країні. Отже відмовлятися від паперової книги ще явно зарано…


Навряд чи традиційна книга як джерело інформації зникне серед інших носіїв. На доведення цієї думки можна розгорнути цілу лекцію. Але зараз не про це.
Ніхто не намагається виключити друковані видання з фондів бібліотек. Якраз навпаки. У інформаційному центрі мають бути органічно поєднані всі види носіїв. І друкована книга серед них далеко не на останньому місці. У згаданій доповіді дане спрощене визначення Інформаційного центру лише для розуміння матеріалу статті.
Пропоную одне з повних визначень цього терміну, надане у статті "Шкільні бібліотеки у сучасному інформаційному полі: стан, проблеми, перспективи", розміщеної на ст. 39 збірника "Освіта Краснопільщини 2010-2011":
Шкільний бібліотечно-інформаційний центр (ШБІЦ)– це структурний підрозділ, що включає фонд книг, різноманітні інформаційні і технічні засоби, має в наявності комплекс обладнання і меблів, читальний зал з робочими зонами, в яких створені умови для індивідуальної роботи та розвитку навчально-пізнавальної діяльності учнів, підвищення професійного рівня вчителів.
Тобто, використання друкованих джерел інформації при правильній організації роботи центру має лише покращитись і активізуватись. Інформаційний центр тому і центр, що органічно поєднує використання всіх можливих джерел для найповнішого забезпечення запитів користувачів.

Для прикладу, на сьогодні в інтернет-просторі дуже слабенько представлена творчість навіть найвідоміших наших земляків-письменників – Павла Грабовського, Гната Михайличенка, Анатолія Тарана, Миколи Данька… Дуже мало ви також знайдете краєзнавчих книг та розвідок. І введення всіх цих унікальних матеріалів у web-простір – як вклад саме нашого краю у всесвітню інформаційну скарбницю – має стати не «привілеєм», а обов’язком. Адже за нас цього ніхто не зробить…


І наостанок:
Повністю згоден з даною тезою, хоча вона є лише однією з функції ШБІЦ. І це завдання поряд із створенням власних сторінок чи сайтів також стане перед сучасними бібліотеками далеко не на останньому місці. Але, на жаль, доки не будуть вирішені зазначені у цій та попередніх статтях проблеми, на виконання цієї і багатьох інших функцій годі сподіватись. Але хочеться вірити в краще. І, якщо буде зроблено перші кроки до створення інформаційних центрів, то, гадаю, і до оцифровування видань дійде черга. Тим більше, що цим вже багато років займаються сучасні бібліотеки в інших регіонах.


Веселі, брате, часи настали, Ми наближаємось до мети!
Чому ж тоді я шукаю іншу стежку, Чому я далі з ними не хочу йти?
 
LoikoДата: П`ятниця, 28.12.2012, 19:48 | Повідомлення # 2
Рядовий
Група: Администраторы
Репутація: 0
Статус: Offline
ЧеКа, боюсь що Ви залякали потенційних членів "активної громади", які б захотіли продовжити розмову... smile

Як адмін сайту скажу лише, що не ставив перед собою завдання започаткування аж надто активної дискусії. Побачив, що проблема дійсно існує. Більше того - питання досить грунтовно опрацьоване і викладене. Тому було б несправедливо не розширити коло потенційних зацікавлених осіб, які б теж звернули увагу на нього...

З Ваших пояснень і коментарів я зрозумів, що не дуже розбираюся в специфіці саме шкільної бібліотеки. Хоча, як на мій погляд, особливої специфіки й немає... Свою "книжкову" біографію починав саме з шкільної бібліотеки, і "репертуар" (особистий) був практично той самий, що і в інших подальших бібліотеках загального користування. Та й не знаю, чи у всіх селах діють ще паралельно й сільські бібліотеки... Як би там не було, а школи на селі завжди були осередком культури. Причому культури у ширшому розумінні цього слова. wink Та й чого гріха таїти - часто так стається, що людина після школи не завжди і знаходить дорогу до бібліотеки...

Втім... Кому як не шкільним бібліотекарям знати свої проблеми. Тому фахове рішення за ними та шкільними колективами.

Але це не головне. Головне - створити умови, щоб кожна обдарована і зацікавлена дитина мала рівний доступ до джерел знань. Незалежно від того, є вдома комп з інтернетом чи нема.


Українець не той, у кого предки українці, а той, у кого нащадки - українці!
 
ЧеКаДата: Субота, 29.12.2012, 13:00 | Повідомлення # 3
Рядовий
Група: Друзья
Репутація: 0
Статус: Offline
Мабуть ви таки праві. Хотілось дійсно написати "пару реплік", а вийшло, що "разтекашеся мыслию по древу"...

Стосовно мережі сільських бібліотек - формально вона навіть ширша за мережу освітянських закладів. Знаю, що деякі заклади освіти співпрацюють з сільськими бібліотеками. Як справи у сільських бібліотек насправді, мені, на жаль, мало відомо.
(Loiko)
Та й чого гріха таїти - часто так стається, що людина після школи не завжди і знаходить дорогу до бібліотеки...

Гадаю, цей "гріх" лежить частково і на плечах бібліотекарів, які свого часу не прищепили дитині любов до читання...
(Loiko)
Як би там не було, а школи на селі завжди були осередком культури.

А це вже "камінь в огород" клубів, будинків культури і т.п. закладів і працівників культури...


Веселі, брате, часи настали, Ми наближаємось до мети!
Чому ж тоді я шукаю іншу стежку, Чому я далі з ними не хочу йти?


Повідомлення відредагував ЧеКа - Субота, 29.12.2012, 15:41
 
Форум » Життя селища та району » Тут обговорюємо новини та проблеми » Створення інформаційних центрів у загальноосвітніх навчальни (бути чи не бути?)
Сторінка 1 з 11
Пошук: